• وبلاگ علمی مدارس سمپاد و تیزهوشان
    تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:,
    نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

     

    زندگینامه غیاث الدین جمشید کاشانی,زندگی نامه غیاث الدین جمشید کاشانی

     

    زندگینامه غیاث الدین جمشید کاشانی 
    غیاث‌الدین جمشید کاشانی (۷۹۰-۸۳۲ قمری/۱۳۸۸-۱۴۲۹ میلادی) زبردست‌ترین حساب‌دان و آخرین ریاضی‌دان برجسته‌ی دوره‌ی اسلامی و از بزرگ‌ترین مفاخر تاریخ ایران به شمار می‌آید.

    وی به تکمیل و تصحیح روش‌های قدیمی انجام چهار عمل اصلی حساب پرداخت و روش‌های جدید و ساده‌تری برای آن‌ها اختراع کرد. در واقع، کاشانی را باید مخترع روش‌های کنونی انجام چهار عمل اصلی حساب (به‌ ویژه ضرب و تقسیم) دانست. کتاب ارزشمند وی با نام مفتاح الحساب کتابی درسی، درباره‌ی ریاضیات مقدماتی است و آن را از حیث فراوانی و تنوع مواد و مطالب و روانی بیان سرآمد همه‌ی آثار ریاضی سده‌های میانه می‌دانند.
    جمشید ملقب به غیاث‌الدین، فرزند پزشکی کاشانی به نام مسعود حدود سال ۷۹۰ قمری (۱۳۸۸ میلادی)، در کاشان چشم به جهان گشود. او در همه‌ی آثارش خود را چنین معرفی کرده است: «کمترین بندگان خداوند (یا نیازمندترین بندگان خدا به رحمت او)، جمشید، پسر مسعود طبیب کاشانی، پسر محمود پسر محمد ». بیش‌تر آنچه که از زندگی وی می‌دانیم از بررسی آثار علمی ارزنده‌اش و نیز دو نامه که خطاب به پدر خود و مردم کاشان نوشته به دست آمده است.

     

    به ادامه ی مطلب مراجعه کنید....


    موضوعات مرتبط: ریاضی هفتم، ،
    برچسب‌ها:
    تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:,
    نویسنده : امیرحسین رمضانخانی
    پنج راز از عدد پی

     

    حقایق درباره عدد پی , عدد پی چیست

     

     

    عدد مشهور 3.14 یا همان عدد "پی" در پیچیده ترین حالت عددی خواهد بود که تا کنون دو هزار و 700 بیلیون رقم اعشار برای آن محاسبه شده است اما نشریه نیوساینتیست پنج وجه دیگر این عدد را نیز به مناسبت روز عدد پی آشکار کرده است.

     

     

     


    موضوعات مرتبط: ریاضی هفتم، ،
    برچسب‌ها:
    تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:,
    نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

     

    ریاضی چیست؟

     

    ریاضی چیست؟

    آیا میتوان علم ریاضی را در چند جمله معرفی کرد ؟ بدون شک معرفی علوم پایه بخصوص علم ریاضی که مادر همه علوم است، کار بسیار دشواری است. زیرا علم ریاضی از یک سو ذهنی و تجریدی و از سوی دیگر عملی میباشد و در نتیجه یک تعریف باید کلی باشد تا بتواند تمام ابعاد دانش ریاضی را در بر بگیرد.برای مثال « آندروگلیسون» ریاضی دان آمریکایی در معرفی علم ریاضی می گوید:

    «ریاضیات علم نظم است و موضوع آن یافتن ، توصیف و درک نظمی است که در وضعیتهای ظاهراََ پیچیده نهفته است و ابزارهای اصولی این علم ، مفاههیمی هستند که ما را قادر میسازند تا این نظم را توصیف کنیم.»

     

    دکتر دیبایی استاد ریاضی دانشگاه تربیت معلم تهران نیز در معرفی علم ریاضی میگوید:

    « علم ریاضی، قانونمند کردن تجربیات طبییعی است که در گیاهان و بقیه مخلوقات مشاهده میکنیم.علم ریاضیات این تجربیات را دسته بندی وقانونمند کرده وهمچنین توسعه میدهد.»

     

    دکتر ریاضی استاد ریاضی نیز در معرفی علم ریاضی می‌گوید: «ریاضیات علم مدل‌دهی به سایر علوم است. یعنی زبان مشترک نظریات علمی سایر علوم ، علم ریاضی می‌باشد و امروزه اگر علمی را نتوان به زبان ریاضی بیان کرد، علم نمی‌باشد.»

     

    ریاضیات بر خلاف تصور بعضی از افراد یکسری فرمول و قواعد نیست که همیشه و در همه‌جا بتوان از آن استفاده کرد بلکه ریاضیات درست فهمیدن صورت مساله و درست فکر کردن برای رسیدن به جواب است و برای به دست آوردن این توانایی ، دانشجو باید صبر و پشتکار لازم را داشته باشد تا بتواند حتی به مدت چندین ساعت در مورد یک مساله ریاضی فکر کرده و در نهایت با ابتکار و خلاقیت آن را حل کند.

     

    معرفی گرایش های ریاضی:

    ریاضیات هنری است باستانی واز همان آغاز از جمله ذهنی ترین و در عین حال علمی ترین تلاشهای آدمی بوده است. یعنی از همان 1800سال پیش از میلاد که بابلیها در زمینه خواص تجریدی اعداد به پژوهش پرداختند، ریاضیات در کنار جنبه های ادراکی نظری ،به صورت ابزار که هر روز برای مساحی زمین، دریانوردی وساختن بناهای بزرگ مورد نیاز بود،به کار میرفت.

     

    امروزه نیز به همین منوال است وشاید به همین دلیل ما در رشته ریاضی با دو گرایش ریاضی محض وکاربردی روبهرو هستیم.اما آیا میتوان این دو گرایش ریاضی را به طور کامل از یکدیگر مجزا کرد؟آیا میتوان گفت که ریاضی محض تنها یک فعالیت ذهنی است وهیچ کاربردی ندارد و در کنار آن ریاضی کاربردی، کاربرد ریاضیات را در علوم وفنون مختلف بررسی میکند وآیا طبق نظر «هارولدهاردی» ریاضیدان بزرگ انگلیسی، تنها باید به خاطر زیبایی ریاضیات ( ریاضیات محض ) به آن پرداخت واین علم هیچ ارزش علمی ندارد ؟

     

    باید گفت که امروزه چنین دیدگاهی قابل قبول نیست بلکه به اعتقاد ریاضیدانها حتی ذهنی ترین حوزه های ریاضیات مثل هندسه، نظریه اعداد ومنطق نیز اهمیت علمی بسیاری دارد وبه همین دلیل نباید ریاضیات را به دو گرایش ریاضی محض وریاضی کاربردی تقسیم کرد.

     

     

    ریاضی چیست؟

     

     

    ویژگی ها و توانمندی های لازم برای موفقیت در رشته ریاضی:

    ریاضیدان، کاشف متهور ناشناخته ها است. عاشقی است که با شوری فراوان پا در وادی ناشناخته ها میگذارد وبا تلاشی تحسین بر انگیز وبه کمک ابزارهایی که در اختیار دارد ، تاریکیهای راه را روشن کرده وراه را برای دیگران هموار میسازد.به همین دلیل یک ریاضیدان قبل از هر چیز باید جرات قدم گذاری در وادی ناشناخته ها را داشته باشد. همچنین باید با صبرو حوصله زیاد وابتکار وخلاقیت مسائل وقضایای دانش ریاضی راحل کند.

     

    چرا ریاضیات می خوانیم؟

    چرا باید ریاضیات بخوانیم؟راجر بیکن، فیلسوف انگلیسی در سال 1267 میلادی پاسخ این سوال را این چنین داده است: «کسی که این کار را نکند نمی تواند چیزی از بقیه علوم و هر آن چه در این جهان هست بفهمد . . . چیزی که بدتر است این است که کسانی که ریاضیات نمی دانند به جهالت خودشان پی نمی برند و در نتیجه در پی چاره جویی برنمی آیند.» می توانم همین جا سخن را پایان دهم اما ممکن است بعضی ها فکر کنند که شاید خیلی چیزها در هفت قرن گذشته تغییر کرده باشد.

     

    شاهدی تازه می آورم، پال دیراک از خالقان مکانیک کوانتومی، معتقد است که وقتی تئوری فیزیکی ای را پایه ریزی می کنید نباید به هیچ شهود فیزیکی اعتماد کنید. پس به چه چیزی اعتماد کنید؟ به گفته این فیزیکدان مشهور، فقط به برنامه ای متکی بر ریاضیات ولو این که در نگاه اول ربطی به فیزیک نداشته باشد.

     

    در حقیقت، در فیزیک تمامی ایده های صرفا فیزیکی رایج در ابتدای این قرن کنار گذاشته اند در حالی که الگوهای ریاضی ای که به زرادخانه های فیزیکدان ها راه یافته اند به تدریج معنای فیزیکی یافته اند. در این جاست که قابل اعتماد بودن ریاضیات به روشنی رخ می نمایاند. بنابراین الگو سازی ریاضی روشی پربار برای شناخت در علوم طبیعی است .

     

    موریس کلاین می نویسد: یونانی های قدیم واقعیت های دنیای اطراف خود را با علم ریاضیات منطبق می دیدند و حقیقت نمایی طرح کیهان را در ریاضیات می یافتند. آن ها بین قانون های طبیعت و قانون های ریاضی شباهت هایی را احساس می کردند که اکنون یکی از پایه های اساسی علوم را تشکیل می دهد. بعدها یونانی ها در شناخت طبیعت پیشتر رفتند و اعتقاد استواری پیدا کردند که جهان بر اساس قانون های ریاضی طراحی شده و دستگاه کنترل شده ای است، از قانون هایی پیروی می کند و برای بشر قابل درک است.

    دست آخر این که ریاضیات موسیقی ذهن است پس باید آن را نواخت.


    موضوعات مرتبط: ریاضی هفتم، ،
    برچسب‌ها:
    تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:,
    نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

    آشنایی با حروف ابجد

    اذکار٬ تکرار اسماء الله است وسه حساب دارد(کبیر٬ متوسط ٬ صغیر) واثرات آنها هم به همان نسبت کبیر٬ متوسط و صغیر است.
    در تمام اذکار٬ ابجد کبیر به کار می رود و اصولا همه چیز بر روی اعداد است و اعداد هم طبیعتهای مختلف دارند مانند: آبی٬ آتشی٬ بادی٬ خاکی


    علم اعداد:
    علم اعداد از جمله علوم اسرار و معارف غریبه ی بشری است که منشاء آثار خارق عادت و مبدأ فعالیت روح انسان و مصدر بروز استعداد فطری اوست.این علم را انبیای عظام و حکمای بزرگ تاسیس کرده اند. برحسب اسراری که خداوند متعال در اعداد قرار داده است٬ این علم مبدأ آثار شگفت آور می باشد و اطلاع بر آن بابی از قدرت روحی بر انسان می گشاید.

    از فرمایشات حضرت رسول(ص): حروف ابجد وتفسیر آن را یاد بگیرید


    حروف ابجد(کبیر):
    الف =۱، ب = ۲،ج =۳، د =۴،ه =۵، و =۶،ز=۷، ح = ۸، ط =۹، ی =۱۰، ک =۲۰، ل =۳۰، م =۴۰، ن =۵۰، س =۶۰، ع =۷۰، ف =۸۰، ص =۹۰، ق =۱۰۰، ر=۲۰۰، ش =۳۰۰، ت =۴۰۰، ث =۵۰۰، خ =۶۰۰، ذ =۷۰۰، ض =۸۰۰، ظ =۹۰۰، غ =۱۰۰۰

     

    مراتب اوراد و اذکار:
    اوراد و اذکار دارای مراتب کبیره٬ متوسط و صغیره هستند:
    ۱) مراتب کبیره را به تعداد ابجد کبیر حساب می کنند(حروف تشدیددار را یک حرف به حساب می آورند به استثناء کلمه جلاله الله)٬ مثلا مرتبه ی کبیره الله(۶۶) و صمد(۱۳۴) است.
    ا =۱ ٬ ل =۳۰ ٬ ل =۳۰ ٬ ه =۵ جمع=۶۶
    ص=۹۰ ٬ م = ۴۰ ٬ د =۴ جمع=۱۳۴


    ۲) مراتب متوسطه: اعشار مراتب را می گیرند و باقیمانده را به آن اضافه می کنند
    مثلا مرتبه متوسطه ی صمد می شود: ۱۷ = ۴+۱۳

     

    مراتب صغیره: جمع ارقام مطلقه است. مثلا صمد ۷ = ۴+۳+۱

     

    برای حضور قلب می توانیم مراتب صغیره یا متوسطه یا کبیره را مورد استفاده قرار دهیم که همان مرحله عبادت است. حال اگر در مرتبه اطاعت باشد٬ چه حضور قلب داشته باشیم یا نه باید ذکر را گفت٬ حتی اگر مریض هم باشیم.


    موضوعات مرتبط: ریاضی هفتم، ،
    برچسب‌ها:
    تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:,
    نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

    نام کتابی است از علی اکبر آزادی شاعر و نویسنده تربت حیدریه که در سال 1319 هجری قمری در شهر

    تربت متولد شد.

    مهمترین آثار وی:

    1-دیوان اشعار            2-گلشن ادب        3-تذکره ی شعرای خراسان


    موضوعات مرتبط: ادبیات فارسی هفتم، ،
    برچسب‌ها:
    تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:,
    نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

    طاهره ایبد:در سال 1342 در شیراز متولد شد.دارای مدرک فوق دیپلم در رشته ی زبان و ادبیات انگلیسی است وی همسر بیوک ملکی نویسنده معاصر است

    مهمترین آثار:

    1باغچه ی توی گلدان

    2-خانواده آقای چرخشی

    3-به هوای گل سرخ-


    موضوعات مرتبط: ادبیات فارسی هفتم، ،
    برچسب‌ها:
    تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:,
    نویسنده : امیرحسین رمضانخانی


    اجزای اصلی جملات فعلیه:
    1-نهاد فاعلی:کننده و انجام دهنده ی کار را نهاد فاعلی می گویند.(یعنی کسی که کاری را انجام می دهد نهاد فاعلی نامیده می شود.)
    2-مفعول:به کسی یا چیزی که در جمله کاری بر روی آن انجام می گیرد مفعول می گویند.مفعول معمولا همراه حرف«را»می آید .ژو در جواب دو سوال«چه چیزی را»و«چه کسی را»به دست می آید.
    3-فعل خاص:قبلا در این مورد بحث شده است.
     

    مثال:
    محمّد شیشه های کلاس را پاک کرد.(جمله ی فعلیه)
    نهادفاعلی       مفعول          فعل خاص 
    نکته ی 1:در این جمله«محمّد»کار پاک کردن شیشه های کلاس را انجام می دهد پس محمّد«نهاد فاعلی»است.
    نکته ی 2:در این جمله کار پاک کردن بر روی شیشه انجام گرفته است پس شیشه نقش«مفعول»را دارد.

    موضوعات مرتبط: ادبیات فارسی هفتم، ،
    برچسب‌ها:
    تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:,
    نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

    کتابی است از نویسنده ای ناشناس که احتمالا در قرن 6 هجری بوده است. این کتاب حاوی حکایاتی مربوط به عارفان و صوفیان است.


    موضوعات مرتبط: ادبیات فارسی هفتم، ،
    برچسب‌ها:
    تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:,
    نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

    بیدل دهلوی:شاعر قرن یازدهم و دوازدهم هجری است که هندی بوده است مهمترین آثار وی عبارتند از:

    1-عرفات

    2-طلسم حیرت

    3-طور معرفت


    موضوعات مرتبط: ادبیات فارسی هفتم، ،
    برچسب‌ها:
    تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:,
    نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

    محمد جواد محبت:در سال 1322 در کرمانشاه به دنیا آمد وی از معلمان شاعر و اهل قلم است مهمترین آثار وی عبارتند از:

    1-رگبار کلمات                                                  2-کوچه باغ آسمان

                                          3-با بال این پرنده سفر کن


    موضوعات مرتبط: ادبیات فارسی هفتم، ،
    برچسب‌ها:
    صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 ... 19 صفحه بعد
    آخرین مطالب